22 września 2015

1000 pomysłów na poprawę samopoczucia - część 3



  1. Wypróbuj relaksację (np. Jacobsona)
  2. Napraw coś zepsutego
  3. Zacznij grać w gry planszowe (karciane, słowne itp.) ze znajomymi - wybór jest tak ogromny, że na pewno znajdziesz coś idealnego dla siebie
  4. Upiecz samodzielnie swój własny chleb
  5. Spróbuj zapoznać się z kimś fajnym w swoim sąsiedztwie - obecnie niesamowicie zaniedbujemy tego typu relacje. Niesłusznie.
  6. Przeglądnij swoje książki, płyty, filmy i zdecyduj, które z nich chciałbyś 'uwolnić'. Przekaż je w dobre ręce.
  7. Wybierz się na Geocaching w swojej okolicy
  8. Spróbuj myśleć i działać bardziej lokalnie - znajdź swoje ulubione sklepy, restauracje w okolicy, zadbaj o najbliższą przestrzeń, zrób coś od siebie. Cudownie jest odkrywać 'perełki' w swoim najbliższym sąsiedztwie. I super samemu też zadbać o to, by najbliższe otoczenie było bardziej przyjazne, czyste, zachęcające do spędzania czasu poza murami mieszkania.
  9. Idź popływać
  10. Zacznij organizować z dużym wyprzedzeniem świąteczne prezenty - gdy tylko zobaczysz coś idealnie pasującego do któregoś z Twoich bliskich, kup i schowaj to na później. Dzięki temu będziesz cieszyć się z kupionych prezentów podwójnie.
  11. Spędź trochę czasu na zabawie ze zwierzakiem (niekoniecznie swoim)
  12. Zagraj we Frisbee w parku ze znajomymi
  13. Zaszyj się w łóżku i obejrzyj kilka odcinków ulubionego serialu - czyli zrób sobie dzień lenia!
  14. Przestań zrzędzić - daj swoim bliskim czas na zrobienie różnych rzeczy, nie marudź z cierpiętniczą miną, że żarówka nadal nie jest wymieniona, że ktoś zapomniał wyrzucić śmieci itp. Nabierz dystansu do tego rodzaju spraw, mów o nich z humorem. To nie jest tragedia.
  15. Zrób coś od siebie za kogoś bliskiego - umyj naczynia, chociaż to nie twoja kolej, umyj samochód swojej kobiecie (szczególnie gdy tak jak ja wprost nie znosi tego robić) itp. Takie drobne niespodzianki są świetnym, niebezpośrednim wyznaniem uczuć.
  16. Czasem pozwól sobie na zarwanie nocy dla czegoś wyjątkowego - rozmowy z ukochaną osobą, przyjacielem, przeczytania megawciągającej książki, popracowania nad swoją świeżą, świetną ideą itp. Pewne rzeczy naprawdę są tego warte.
  17. Jedz wolniej
  18. Naucz się nie przejmować faktem, że nie jesteś w stanie przeczytać wszystkich wpisów, artykułów z subskrybowanych czy regularnie odwiedzanych stron, blogów itd. Czytaj na bieżąco to, na co masz ochotę, omijaj mniej ciekawe dla ciebie nagłówki. Nie zamieniaj zapoznawania się z ulubionymi treściami w kolejny obowiązek - obowiązek bycia z wszystkim na bieżąco.
  19. Zacznij świadomie budować swój styl z rozmaitych elementów - nie mam na myśli tylko wyglądu, czy ubioru ale znacznie, znacznie szerszy kontekst. Więcej w podlinkowanym wpisie (na marginesie - jednym z moich ulubionych).
  20. Popracuj nad swoją spójnością
  21. Wybacz komuś, do kogo chowasz (nawet drobną) urazę - możesz wybrać praktykowany przeze mnie - dość nietypowy - sposób z podlinkowanego wpisu
  22. Pochyl się głębiej nad słowami, jakich używasz w codziennych rozmowach - popracuj nad bardziej pozytywnie zorientowanym wyrażaniem siebie
  23. Zrób sobie medyczny przegląd
  24. Otaczaj się pięknymi rzeczami
  25. Nie zawsze musisz być wybitnie oryginalny. Pozwól sobie również na lubienie tego, co wszyscy.
  26. Wypróbuj Trening Pewności Siebie w zależności od poziomu zaawansowania
  27. Zrób chociaż jedną sensowną rzecz każdego dnia - tak by nie czuć, że być może totalnie go zmarnowałeś
  28. Zaprojektuj swój czas wolny
  29. Naucz się wielkiej piątki pozytywnego stylu życia - identyfikowania, generowania, wzmacniania, kodowania pozytywnych wydarzeń i łączenia ich w odpowiedni sposób z negatywnymi sytuacjami, przekonaniami
  30. Spróbuj wyzwania 100 Happy Days czyli spróbuj być szczęśliwy i zauważać wszystkie pozytywne momenty każdego dnia przez 100 dni pod rząd.
  31. Zacznij zapisywać wszystkie komplementy jakie słyszysz na swój temat. Wracaj do nich w chwilach zwątpienia.
  32. Wysłuchaj problemów innej osoby. Pomożesz jej a przy okazji być może nabierzesz dystansu do własnych.
  33. Wyszukuj fajne rzeczy, miejsca, artykuły i dziel się nimi z innymi
  34. Jeśli nie potrafisz sobie z czymś poradzić, pomyśl co w tej sytuacji zrobiłaby osoba, którą jest dla ciebie w jakimś sensie wzorem. Wcale nie musi być to bardzo znany autorytet, tylko ktoś kogo osobiście i szczerze podziwiasz.
  35. Wypisz się. Usiądź przy kartce bądź komputerze i zacznij wypisywać wszystko co cię trapi, co siedzi ci w głowie. Może być to całkowicie chaotyczna pisanina. Poczytaj o pisaniu terapeutycznym.
  36. Pomyśl o najgorszym możliwym scenariuszu trudnej sytuacji, w której jesteś. To zadziwiające, ale po jego dokładnym przeanalizowaniu prawdopodobnie odczujesz ulgę. Świat się jednak nie zawali. Najgorszy scenariusz zazwyczaj nie okazuje się wcale tak tragiczny.
  37. Poprzytulaj się z bliską osobą
  38. Powygłupiaj się - sam(a) lub z kimś innym, na całego!
  39. Pamiętaj, że jutro też jest dzień - czasem dany dzień naprawdę wydaje się tak paskudny, że faktycznie najlepszym rozwiązaniem jest położenie się do łóżka, porządne wyspanie i zaczęcie kolejnego poranka z zupełnie innym nastawieniem.
  40. Wypróbuj wyzwania na stronie Happify (jedno z moich ulubionych narzędzi 'szczęścia')
  41. Pomyśl o jednym celu, jaki chciałbyś osiągnąć do końca tygodnia i zajmij się nim na poważnie. Może to być coś, co ma dla ciebie personalnie duże znaczenie, albo zadanie, którego od dawna unikasz.
  42. Pomyśl dla odmiany o tych rzeczach, którymi nie musisz się już stresować. Znajdź przynajmniej trzy przykłady - szczególnie takie, które wcześniej faktycznie dość mocno cię niepokoiły.
  43. Szukaj ludzi, miejsc, czynności, które dodają ci energii i wspomagają twoją drogę do wyznaczonych celów i marzeń. Spędzaj jak najwięcej czasu z tymi osobami i aktywnościami.
  44. Zacznij świadomie zarządzać swoimi problemami
  45. Poświęć kilka następnych dni na czynności, z którymi czujesz się najbardziej naturalnie, zgodnie ze swoim prawdziwym 'ja'. Świadomie wybieraj rzeczy, które jak najsilniej są związane właśnie z tobą, z twoimi personalnymi preferencjami, twoją prawdziwą naturą. Nie te, które sugeruje ci ktoś inny.
  46. Jeśli masz zły nastrój, wpadłeś w spiralę negatywnych myśli spróbuj po prostu zmienić pomieszczenie, miejsce w którym się znajdujesz - naukowcy z Uniwersytetu Notre Dame odkryli, że zwykła zmiana scenerii, opuszczenie miejsca, w którym gnębiły nas negatywne myśli, może pozytywnie wpłynąć na nasz nastrój.
  47. Pomódl się za osobę, którą kochasz - lub jeśli nie jesteś wierzący i nie chcesz nazywać tego 'modlitwą' pomyśl przez dłuższą chwilę o wszystkim dobrym, czego życzysz tej osobie.
  48. Za każdym razem gdy coś wprawia cię w dobry nastrój "przytrzymaj" ten stan przynajmniej przez 10 sekund, wyobrażając sobie, jak pozytywne odczucia wnikają do twojego wnętrza. Ćwiczenie mocno wizualizacyjne, ale daje świetne efekty.
  49. Spróbuj ćwiczenia z wyznaczaniem sobie specjalnego czasu na zamartwianie się - powiedzmy od 18:00 do 18:15. Myśl wtedy intensywnie o wszystkim co cię trapi, ale gdy ten czas minie wróć do normalnego funkcjonowania. W ciągu dnia, gdy tylko zaczną cię nachodzić jakieś rozterki przywołuj się do porządku i powtarzaj w myślach, że teraz nie masz na to czasu, wrócisz do sprawy o 18:00.
  50. Przed samym zaśnięciem spróbuj pomyśleć o chociaż jednym pozytywnym wydarzeniu z danego dnia i przywołaj oraz wzmocnij w sobie związane z tym odczucia. Przykładowo - jeśli udało ci się ukończyć trudny projekt na studiach, postaraj wzmocnić w sobie odczucie dumy. Jeżeli przeprowadziłeś z kimś wartościową, fajną rozmowę, wzmocnij w sobie odczucie bycia lubianym itp.
14 komentarzy
  1. Punkt 10 stosuję od dawna:). Zresztą - uwielbiam organizować prezenty:). PS.: Masz nowego Obserwatora;).

    OdpowiedzUsuń
  2. uwielbiam te Twoje sposoby. a jest ich tak dużo, że każdy choćby nie wiem jak chciał marudzić i wybrzydzać zawsze znajdzie coś dla siebie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakiś czas temu wciągnęłam się w planszówki i.... potwierdzam! Znakomicie odprężają, a te wymagające główkowania, niesamowicie odciągają od innych problemów ;)

    Pozdrawiam,
    Dominika

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuje, bardzo przydatne pomysły! Szczególnie teraz gdy idzie jesień:)

    OdpowiedzUsuń
  5. wspaniałe!dziękuję za inspirację.pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uśmiechnij się na siłę, nawet gdy nie masz ochoty. Przywołaj wspomnienie z bardzo pozytwnego wydarzenia!

    OdpowiedzUsuń
  7. Upiecz samodzielnie swój własny chleb - to mi się podoba ;)))

    OdpowiedzUsuń
  8. Mi czytanie Twojego bloga poprawia samopoczucie- tyle pozytywnej energii i optymizmu :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Już samo czytanie wprawia w lepszy nastrój! ;) Pozdrawiam ;) Sandra.

    OdpowiedzUsuń
  10. Zjedz kawałek dobrej gorzkiej czekolady :D

    OdpowiedzUsuń