23 sierpnia 2015

1000 pomysłów na poprawę samopoczucia - część 1

Brak inspiracji na poprawę nastroju? Zebrałam dla Was... uwaga, uwaga... setki  rozmaitych pomysłów na zrobienie dla siebie czegoś pozytywnego. Niektóre z nich to działania bardziej długofalowe, inne to szybkie, pojedyncze zadania. Trudniejsze i zupełnie proste. Z przeróżnych dziedzin i obszarów. Jestem przekonana, że każdy będzie w stanie wybrać coś dla siebie.



Jak korzystać z listy? Można skupić się przez kilka dni (a nawet tygodni) na jednym zadaniu, można przeznaczyć sobie po jednym podpunkcie na każdy kolejny dzień albo zupełnie spontanicznie próbować najbardziej odpowiadających zadań - z dowolną częstotliwością i kolejnością. Wybór należy do ciebie :) Jedziemy! W tym wpisie pierwsze 50 pomysłów z listy:

  1. Przeczytaj inspirującą książkę - rób notatki, wypisuj najbardziej inspirujące cytaty, zadania, myśli. A później zamiast odkładać ją na półkę, zacznij działać według tego, co najbardziej cię w niej poruszyło. 
  2. Zrób coś co cię przeraża - a później bądź z siebie dumny, że dałeś radę pokonać własne ograniczenia
  3. Porozmawiaj z najbardziej energiczną, pozytywną osobą jaką znasz - zaraź się jej optymizmem i siłą
  4. Posprzątaj - generalne porządki potrafią zdziałać cuda
  5. Spróbuj zadbać wyjątkowo intensywnie o innych ludzi (bliskich, znajomych) zamiast przesadnie analizować własne problemy
  6. Zdecyduj się na eksperyment i przez kilka tygodni postaraj się w ogóle nie narzekać  (algorytm dla narzekających)
  7. Znajdź sobie zupełnie nowy obszar zainteresowań, który faktycznie cię kręci - badaj, dociekaj
  8. Zostań ekspertem w wybranej przez siebie dziedzinie
  9. Zmień coś w swojej diecie w stronę bardziej zdrowego trybu życia (np. wyzwanie codziennego koktajlu z warzyw i owoców itp.)
  10. Zrób sobie Domowe SPA albo wykup sobie jakiś fajny zabieg kosmetyczny
  11. Sporządź listę i ją ukończ (np. obejrzyj 100 najlepszych filmów na Filmwebie itp.)
  12. Zajmij się szlifowaniem swoich dawnych lub nieco zapomnianych umiejętności - języka obcego, gry na instrumencie itp.
  13. Zostań mistrzem najtrafniej dobranych komplementów
  14. Autentycznie zainteresuj się swoim rozmówcą, spróbuj słuchać na 100%
  15. Stwórz playlistę swoich absolutnie ulubionych hitów
  16. Zdecyduj się na Projekt TAK
  17. Weź udział w wydarzeniu, na którym będziesz mógł poznać ludzi dzielących Twoje zainteresowania
  18. Przeglądaj lokalne portale i wyszukuj wydarzenia, w których chciałbyś uczestniczyć - nawet (a może szczególnie) takie, które będą dla ciebie zupełną nowością
  19. Powróć do ulubionej książki z dzieciństwa
  20. Wstań 20 minut wcześniej i zacznij dzień od krótkiego treningu
  21. Zmień pościel
  22. Znajdź najmocniejsze atuty w swoim ciele i naucz się je maksymalnie eksponować (z klasą i dobrym smakiem) 
  23. Wybierz się na samotny spacer w zupełnie nowe miejsce
  24. Zadbaj o dobrą jakość i długość swojego snu
  25. Skończ zaległe zadanie, które od dawna nie daje ci spokoju
  26. Przejmij przynajmniej na jakiś czas filozofię "fuck it" i zobacz czy czujesz się lepiej z bardziej wyluzowanym podejściem do życia
  27. "Fake it till you make it" - czyli udawaj takiego jakim chciałbyś być (np. pewny siebie) aż faktycznie przejmiesz takie zachowania jako naturalne
  28. Naucz się szukać inspiracji we wszystkim dookoła - piosenkach, książkach, artykułach, ludziach, rozmowach
  29. Przyjmij otwartą postawę wobec ludzi - zamiast myśleć o nich krytycznie, spróbuj szukać motywów ich zachowania, przestań osądzać, obmawiać. Szukaj wyjątkowych cech danej osoby. W swoim życiu nie spotykamy zwykłych ludzi. Jeśli tylko dasz im szansę, każdy ma coś wyjątkowego do zaoferowania.
  30. Wydaj trochę forsy - najlepiej na doświadczenia. 
  31. Wyjmij z szafek, pudeł swoje rzeczy "na specjalną okazję" i zacznij już teraz ich używać
  32. Wypróbuj internetowy i informacyjny detoks
  33. Miej swoją własną pogodę - naucz się proaktywnego podejścia do życia, nie uzależniaj swojego samopoczucia od warunków zewnętrznych, innych ludzi - sam je kreuj
  34. Popracuj na sobą, nie innymi. Chcesz mieć fajny związek? Bądź fajnym, czułym partnerem. Chciałbyś mieć więcej przyjaciół godnych zaufania? Sam stań się taką osobą dla innych.
  35. Odnów zaniedbaną, ważną dla ciebie kiedyś relację - czy to z rodziną, czy z dawnym przyjacielem
  36. Skup się na wdzięczności za to, co już masz - może brzmi strasznie landrynkowo i naiwnie, ale warto czasem pomyśleć o tym jak dużo tak naprawdę mamy i jak sporo szczęścia spotyka nas na co dzień
  37. Skup się na delektowaniu codzienności - jedzenia, otoczenia, przyrody, muzyki itp.
  38. Uśmiechaj się. "Z gębą jak cmentarz świata nie zbawisz" (o. L. Knabit)
  39. Przejrzyj ubrania w swojej szafie i oddaj te, których już nie nosisz potrzebującym
  40. Szerz dobre wiadomości - zamiast rozpowiadania tragedii i plotek, dla odmiany mów innym o miłych wydarzeniach i o sukcesach innych ludzi. Powtarzaj to, co dobrego o kimś usłyszałeś. Wyróżnienie się z tłumu gwarantowane.
  41. Kup sobie kilka ulubionych czasopism (albo nawet kompletnych "odmóżdżaczy") i spędź popołudnie na totalnym relaksie
  42. Zrób porządek w fotografiach - wywołaj ulubione zdjęcia, poukładaj je w albumach
  43. Wypisz wszystkie rzeczy, z których jesteś dumny/(a)
  44. Załóż słoik sukcesów - zapisuj wszystkie swoje sukcesy na karteczkach i wrzucaj je do specjalnego słoika/pudełka
  45. Zachowuj się tak, by inni czuli się ważni w twoim towarzystwie
  46. Wypowiadaj się pewniej i głośniej
  47. Flirtuj (jeśli jesteś w związku baaardzo delikatnie, z doskonałym wyczuciem i umiarem - albo flirtuj ze swoim własnym partnerem!)
  48. Spraw komuś prezent bez żadnej okazji
  49. Naucz się traktować zazdrość jako inspirację
  50. Pooglądaj inspirujące wykłady TED i zaczerpnij z nich coś dla siebie, coś nad czym chciał(a)byś popracować
Ciąg dalszy nastąpi :)

27 komentarzy
  1. czytanie czasopism, słuchanie muzyki i dobra książka :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow! Już po pierwszej 50-tce moje samopoczucie uległo po prawie. Aż się boję, co będzie dalej :)

    OdpowiedzUsuń
  3. podoba mi się pomysł ze słoikiem sukcesów - to coś dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mnie poprawiają samopoczucie rośliny, szczególnie kwiaty cięte. Ich widok w wazonie (swoją drogą nie dorobiłam się wazonu i do tej pory kwiaty od ukochanego zawsze lądują w butelce po Ballantinesie ;)) zawsze mnie zachwyca. Oprócz tego ostatnio podłapałam fascynację sukulentami i mam parę kaktusów, które czekają na przesadzenie.

    Jeśli mogę zaproponować swoje pomysły to spisanie listy swoich marzeń (takich najskrytszych też, bez żadnego ograniczania się!), stworzenie tablicy inspiracyjnej (na tablicy korkowej/ magnetycznej czy nawet na Pintereście czy w folderze na komputerze), wpis w pamiętniku czy zaplanowanie wymarzonej podróży. Osobiście lubię też odbywać wirtualne podróże za pomocą Google Maps :) Nanoszę "żółtego ludzika" gdziekolwiek zechcę i zwiedzam! Pomocna czasem okazuje się też zwykła samotność, czas z samą sobą. I na koniec dodam już tylko, że przeglądanie ulubionych blogów (w tym Twojego! :)) również jest idealnym sposobem na poprawę samopoczucia.

    Wspaniały cykl, czekam z niecierpliwością na więcej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do słoika to sama prowadzę słoik wspomnień. Każdego roku przeznaczam na to nowy słoik, który podpisuję numerem roku i dowolnie ozdabiam, po czym przez cały rok wrzucam tam małe karteczki z datą i wspomnieniem fajnego wydarzenia czy spotkania. Oprócz tego bilety z kina i inne tego typu rzeczy. Fajna sprawa, gdy otwiera się taki słoik w Sylwestra i myśli jak wspaniały był to rok :) Polecam!

      Usuń
  5. Dobrego samopoczucia brakuje mi od dawna - spróbuję z tymi radami, a nuż coś ruszy?:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Swietny wpis. Juz samo czytanie poprawia humor i daje pozytywnego kopa do dzialania. Podoba mi sie pomysl ze sloikiem. Ja do takowego wrzucam karteczki z zyczeniami, ale moze warto miec drugi ;)

    Zalozylam sobie notes, gdzie wpisuje rozne przyslowia, powiedzenia i cytaty. Wszystko inspirujace, motywujace mnie.

    Jezeli ktos wokol mnie narzeka, plotkuje i smęci, to calkowicie sie odcinam lub odchodze od takiej grupki. Bardzo latwo jest wpasc w takie sidla i narzekac z innymi.

    Zrobilam przeglad na blogu, komputerze i instagramie. Wszystkich dolujacych mnie, ze zla energia usunelam. Jeseli komus źle zazdroscilam ( tak niezdrowo), to rowniez usunelam z komputera.

    Niegdy nie interesowalam sie ksiazkami psychologicznymi, z poradami, itp., a to zle, bo to skarbnice wiedzy i przewodniki po naszej psychice. To nasi osobisci psychologowie, ktorzy pomoga w tych trudnych momentach. Moja kolekcja ksiazek sie powieksza, proporcjonalnie do wiedzy i usmiechu na twarzy.

    Kocham jazde na rowerze i staram sie to robic tak czesto, jak sie da. Lubie sluchac dobra muzyke, ogladac ulubiony serial. Krotko piszac, wygospodarowalam czas tylko dla siebie, gdzie dbam i troszcze sie tylko o SIEBIE. Czasem musimy pobyc troche sami ze soba.

    Jesli czegos nie lubisz, zmien to. Nie narzekaj.

    OdpowiedzUsuń
  7. Muszę sobie to wydrukować:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny wpis czekam na kolejną część.
    Sposoby są bardzo ciekawe. Najbardziej spodobał mi się punkt 44. Ten słoik będzie ratował mi nastrój.
    jak będę się źle czuła będę przypominała sobie że może być lepiej.

    OdpowiedzUsuń
  9. To mi było potrzebne, taka lista przypominająca przyda się teź koleżankom w pracy, wydrukuje to zaraz!

    OdpowiedzUsuń
  10. codziennie staram się żyć kreatywnie, pozytywnie, jednak są takie dni kiedy się całkowicie odpuszcza. Zmotywowała mnie ta lista do działania :) Na pewno skorzystam z niej :))

    OdpowiedzUsuń
  11. Taka lista na pewno przyda się niejednej osobie ;)

    Pozdrawiam mega pozytywnie

    OdpowiedzUsuń
  12. Strzał w dziesiątkę ! Już nie mogę się doczekać kolejnej części ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo Ci dziękuję za ten wpis..! Zawsze potrzebowałam takiego zebrania wszystkiego, co pomoże w gorsze dni, w jedną całość i oto teraz mam :* Super! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciekawe i z pewnością pomocne punkty :) Ja jeszcze mam zamiar zakupić książkę "jak być szczęśliwym (albo chociaż mniej smutnym)" :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Punkt 20 - w ubiegłym tygodniu udało mi się wstać godzinę wcześniej i pobiegać. Bardzo poprawiło mi to samopoczucie :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Super! Bardzo mi się podoba ta seria! :D Będę sukcesywnie realizować :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Niektore rady zapisalam sobie i od jutra wprowadzam w zycie! :) Dolacze rowniez do projektu "Powiedz tak" i "Radosc terazniejszosci".,co z tego ze to juz dawno bylo ..wazne aby to zrealizowac :) Swietny,optymistyczny blog, juz go lubie! :))

    OdpowiedzUsuń
  18. Punkt 2, czyli zrób coś, co cię przeraża odnosi się do założenia przeze mnie bloga, obsługę WordPress i fanpage'a na FB.
    Punkt 12 to dla mnie do końca życia będzie angielski, ale jestem z tego zadowolona
    Zmiana pościeli mnie rozśmieszyła, ale to prawda :)
    Jestem pod wrażeniem, że zebrałaś takich punktów aż 1000 !

    OdpowiedzUsuń
  19. Sporą część punktów realizuję od dłuższego czasu ale część jest nadal dla mnie wyzwaniem. Podziwiam, że realizacja ich stała się dla Ciebie czymś naturalnym. Z drugiej strony Twój uśmiech motywuje mnie aby wciąż poszerzać listę o kolejne punkty aby mieć tyle radości co Ty :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Musze zacząć realizować te wszystkie punkty zobaczymy co będzie :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Numer 38 od razu wywołał i mnie uśmiech :) słoik też brzmi ciekawie!

    OdpowiedzUsuń
  22. Sam często jestem wykorzystywany jako pozytwna osoba w ten sposób :) Polecam też włączyć muzykę, która zawsze wzbudza w Tobie pozytywne emocje.

    OdpowiedzUsuń
  23. Świetne zestawienie muszę sobie wydrukować i odhaczać za każdym razem jak coś idzie nie tak. Super mieć taką listę, plan B na wszelki wypadek i pogorszenie nastroju. Może pokusze się o napisanie swojej listy szczęścia. Dzięki

    OdpowiedzUsuń