06 marca 2013

Wirtualne odkurzanie czyli jak opanować komputerowy bałagan



Dzisiaj mój pierwszy post z cyklu  "21 dni do wiosny - zorganizuj się!" 
Rozprawimy się z wszelkim bałaganem związanym z naszym wirtualnym życiem, który często spychamy na dalszy plan, a uprzykrza nam życie podobnie jak ten realny nieporządek w naszych wnętrzach


1. PULPIT

Myślę, że w pierwszej kolejności warto zająć się pulpitem. Bałagan w tej sferze potrafi zepsuć całą przyjemność korzystania z komputera.

  • Zostaw na pulpicie tylko kilka ikon, z których najczęściej korzystasz (ja na swoim pulpicie mam tylko 5 podstawowych ikon - do przeglądarki internetowej, najczęściej używanego dysku, programu do obróbki zdjęć, "mojego komputera" i kosza).
  • Jeżeli masz na pulpicie wyjątkowy bałagan... pójdź na skróty: utwórz folder "Pulpit" i zgraj do niego wszystkie pliki, które go zaśmiecają.  Poczujesz natychmiastową ulgę spoglądając na czysty pulpit. Dopiero w następnej kolejności zajmij się usuwaniem bądź katalogowaniem plików, które przerzuciłeś do folderu tak aby na koniec móc go całkowicie wyczyścić. Inaczej sprzątanie pulpitu (w przypadku wyjątkowego bałaganu) może wydawać się nie do przejścia.
  • Znajdź inspirującą bądź zwyczajnie piękną tapetę, która będzie poprawiać Ci nastrój np. tutaj lub tutaj. 
 

2. FACEBOOK

Nie jestem fanką facebooka, nie siedzę na nim godzinami, ale i tak uważam, że warto zadbać o to, co pojawia się na naszej tablicy - a jest tutaj najczęśąciej naprawdę sporo śmieci, które zupełnie niczego nie wnoszą do naszego życia, a jedynie zajmują nasz czas i uwagę...
  • Wejdź na "Ustawienia konta"/Aplikacje i wyłącz aplikacje, z których nie korzystasz (czyli zapewne prawie wszystkie lub większość...)
  • Wejdź na swoją oś czasu, wejdź na /Kliknięcia "Lubię To"/ i pousuwaj wszystkie strony, które tak naprawdę Cię nie interesują, a tylko zaśmiecają Twoją tablicę. Najedź na nie myszką, wejdź na "Lubisz to" i zaznacz zdanie - "Nie lubię tego". 
Naprawdę warto pozbyć się bezwartościowych powiadomień i postów - im ich mniej, tym przyjemniejsze stanie się korzystanie z facebooka - na tablicy będą pojawiać się faktyczne posty Twoich znajomych, a nie masa nic nie znaczących wpisów z przeróżnych stron.

3. BLOGI

Warto przyjrzeć się również blogom i stronom, którym codziennie poświęcasz swój czas. Zarezerwuj sobie trochę czasu i wybierz te blogi i portale, których czytanie naprawdę sprawia Ci przyjemność, dostarcza inspiracji lub przydatnych na co dzień informacji. Rób taki przegląd przynajmniej raz na dwa miesiące i skracaj swoją listę, zostawiając tylko najbardziej wartościowe strony.

Dbaj o to, żeby ilość inspiracji działała na Ciebie pozytywnie - zamiast przytłaczać Cię ilością nieprzeczytanych postów z dziesiątek stron, które chcesz odwiedzać. Przeglądanie stron powinno być przyjemnością, nie wewnętrznym obowiązkiem i chęcią nadrobienia wszystkich nieprzeczytanych wpisów.

Ja do przeglądania ulubionych blogów używam narzędzia "Feedly", w którym zebrane są wszystkie strony, na które lubię zaglądać. Loguję się używając swojego konta Google i mogę w czytelny  i estetyczny sposób szybko przejrzeć najnowsze wpisy, odznaczać te, które już przeczytałam, organizować blogi według dowolnych kategorii.


4. ZAKŁADKI

Zajrzyj również do swoich zakładek, w których pewnie nazbierały się dziesiątki stron "do przeczytania później" lub już zwyczajnie niepotrzebnych. Rozpraw się z tym bałaganem i usuń wszystko, czego tak naprawdę nie masz czasu lub chęci przeglądać w przyszłości. Możesz skorzystać też z fajnego narzędzia Clipboard, które pozwala w szybki i wygodny sposób na świetne zorganizowanie wszelkich możliwych "wycinków" z Internetu, które mogą Ci się do czegoś przydać, nie zaśmiecając przy tym innych miejsc Twojego komputera lub przeglądarki.





5. PROGRAMY


Wejdź na Panel Sterowania i usuń wszystkie programy, z których nie korzystasz - po prostu.
Twój komputer stanie się dużo, dużo "lżejszy" !

6. SKRZYNKA MAILOWA

 Osobiście lubię, gdy moja skrzynka odbiorcza jest zupełnie pusta. Dlatego też po przeczytaniu wiadomości staram się albo od razu na nią odpowiedzieć (jeżeli nie wymaga to dłuższego zastanowienia), przenieść ją do odpowiedniego folderu lub zwyczajnie usunąć, jeśli to np. zwykła treść reklamowa.

Polecam też wpis: "Strategia Inbox Zero" ze strony pinczek.pl, która w prosty sposób opisuje w jaki sposób można utrzymać czystą skrzynkę mailową:


 
Prywatnie używam dwóch maili:
  • jednego, który służy jako typowy śmietnik - czasem dla zobaczenia jakiejś strony lub dla innych celów konieczne jest podanie w formularzu swojego maila - nie chcę, aby moja prawdziwa skrzynka została zasypywana nieinteresującymi mnie newsletterami lub spamem, stąd ten adres, który odwiedzam w zasadzie raz na kilka miesięcy i zwyczajnie usuwam niemalże wszystkie wiadomości
  • drugiego - oficjalnego - przeznaczonego dla moich znajomych, przyjaciół i względów formalnych - dzięki temu w mojej skrzynce pojawiają się praktycznie tylko wartościowe wiadomości w łatwej do ogarnięcia ilości , dzięki czemu ich przetwarzanie jest dużo łatwiejsze, szybsze i przyjemniejsze!

Jakie są Twoje sposoby na utrzymanie wirtualnego porządku? 
45 komentarzy
  1. Kocham Twojego bloga - wpadam od jakiegoś czasu i się zachwycam. ;) Skorzystam z Clipboard i feedly - wydają się być dokładnie tym czego potrzebuję, i to dzięki Tobie je odkryłam, dziękuje! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jejku, uwielbiam Cię! Niby takie proste rzeczy, a jednak takie przydatne :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajny wpis, też niedawno robiłam porządki na kompie :)
    Co do fb to warto jeszcze posegregować sobie znajomych na bliższych, dalszych lub też samemu sobie zrobić grupy typu studia, rodzina, itd - i wybrać tych, u których chcemy wiedzieć co się dzieje na bieżąco :)
    U mnie kiedyś na pulpicie było kilka zagnieżdżających się katalogów pt pulpit (a dokładniej to fgh, hjkl, fds bo to szybciej się pisze :P), sprzątanie tego było naprawdę sporym wyzwaniem. Ja na pulpit często coś wrzucam i wolę tapetę, która pozwala mi na zorganizowanie sobie tego wszystkiego (zwłaszcza jak mam nawał pracy...).
    Z zakładkami muszę koniecznie obczaić to narzędzie, bo moja przeglądarka to istny śmietnik... Dzięki za to ogromne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem zachwycona tym programem clipboard! jest naprawdę świetny, 10 min i w końcu mam porządek w zakładkach! :)

      Dołączam się także do pozostałych i również polecam CCleanera :) Zaś do zarządzania plikami na dyskach korzystam z total commandera, proste i stare narzędzie ale niezwykle praktyczne :)

      Usuń
  4. Uwielbiam porządki na komputerze, takie ogromne robię raz do roku, a na bieżąco staram się segregować, segregować i jeszcze raz segregować - tak, mam bardzo rozbudowane drzewko folderów ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. DZIĘKUJE TO MAŁO! Już zaczęłam sprzątać fb, nie miałam pojęcia, że to można tak wszystko ogarnąć. Obiecuję, że znjdziesz się na liście moich ulubionych blogów :)

    OdpowiedzUsuń
  6. świetny wpis! cieszę się, że dzięki apetycznemu projektowi poznałam Twojego bloga i bardzo podoba mi się pomysł na feedly:) skorzystam na pewno i to nie raz:)))
    pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja używam do przeglądania blogów po prostu czytnika google :) To bardzo mi ułatwia codzienne odwiedzanie moich ulubionych. Poza tym właśnie dziś robiłam porządki w blogach :) Jeśli chodzi o zwiększenie miejsca na dysku przez usuwanie śmieci takich jak pliki tymczasowe, cookies i inne to dobrze sprawdzi się tu program CCleaner. Praktycznie wykonuje całą robotę za nas. Opróżnia foldery, gdzie znajdują się zbędne pliki, o których nie mamy pojęcia, że są w ogóle, poza tym przy każdej instalacji czy usuwaniu programów zawsze zostają takie "resztki" i on także je usuwa. Jak sobie robię porządki z nim to zawsze jakoś mi (a raczej mojemu dyskowi) "lżej" :D Polecam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę sobie ściągnąć to cudo! :) Dzięki :)

      Usuń
    2. Polecam używać w tym programie opcji ccleaner (ikona ze zmiotką po lewej u góry) i tuż poniżej rejestr. Dzięki temu programowi możesz też usunąć zbędne programy, które uruchamiają się podczas startu systemu, żeby szybciej się ładował a także usuwać programy z komputera.

      Usuń
  8. Z rzeczy o których piszesz stosuję 2 - porządek na Facebooku (to akurat zboczenie zawodowe) i 2 maile, również jeden oficjalny a drugi "śmietnikowy". I cały czas pilnuję, aby wypisywać się z wszelkich subskrypcji, które na oficjalnego maila mi się zaplątują...

    Też polecam CCleaner, pamiętam, że po pierwszym jego użyciu byłam w szoku ile miejsca zyskałam :O

    Muszę jeszcze zrobić porządki w zakładkach, wybadam ten clipboard :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak zawsze twoj post mnie bardzo zaciekawil i zachwycil ! Hm dzieki , moze akurat to wlasnie okazja by posprzatac pulpit :)

    Jesli chcesz zajrzyj : www.trundlewater.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Z wirtualnym bałaganem mimo wszystko łatwiej się uporać mi, niźli z moją szafą :P:

    OdpowiedzUsuń
  11. Genialny post :-)))
    Zabiorę się za te porządki niebawem ;-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Oj ja muszę koniecznie zrobić wiosenny porządek!:)Ryba ten clipboard jest zajebisty!:)extra!dzieki za linka!:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzięki za ten wpis, chociaż większość z wymienionych czynności wykonuję raz na jakiś czas, to usunięcie wszystkich plików z pulpitu do jednego folderu wystarczyło, aby z większym zadowoleniem spoglądać na mój monitorek :). Najbardziej obawiam się zabrania za zakładki i bloogi...tyle się tego nazbierało, ale muszę się spiąć i bez skrupułów pousuwać to co jest naprawdę zbędne.
    Pozdrawiam cieplutko i liczę na więcej wiosenno-porządkowych wpisów :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Na szczęście w komputerze mam wszystko poukładane :) i staram się zbytnio nie zaśmiecać mojej małej przestrzeni :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Brakowalo mi wlasnie takiej motywacji!!! Bardzo Ci dziekuje za tego posta! Rewelacja:)))

    OdpowiedzUsuń
  16. fajny pomysł :D Zabieram się działanie :D

    OdpowiedzUsuń
  17. A myślałam, że tylko ja mam taki bałagan na kompie :) Czas na sprzątanie :) Dzięki za motywację!

    OdpowiedzUsuń
  18. Dziękuję za inspirujący Post. Zabrałam się dzisiaj za porządki na Pulpicie i fb. Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  19. Powiem Ci, że po przeczytaniu Twojego posta od razu wzięłam się za działanie :D na pierwszy ogień poszedł facebook, aż mnie palce rozbolały od (klikania) usuwania aplikacji, które strasznie mi zaśmiecały. Teraz biorę się za resztę. Dziękuję! :))

    OdpowiedzUsuń
  20. Mój pulpit to miejsce w którym mam największy bałagan i wciąż brak mi miejsca:(

    OdpowiedzUsuń
  21. Dziękuję, to bardzo przydatny post!;)

    OdpowiedzUsuń
  22. dobre rady, ja koniecznie muszę przejrzeć subskrybowane blogi, bo czasami przytłaczają treścią która mnie już przestała interesować

    OdpowiedzUsuń
  23. Genialny wpis! motywujący do sprzątania komputera :) jakoś zawsze się od tego migam, ciąży to nade mną i tylko złości... pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Staram się panować nad komputerem ale najtrudniej mi z usuwaniem wiadomości bo nigdy nie wiem czy czegoś nie będę potrzebowała:(

    OdpowiedzUsuń
  25. Post jakby skierowany wprost do mnie. Jednym z moich tegorocznych postanowień jest właśnie regularne sprzątanie na dysku (póki co idzie marnie).

    Zawsze wydawało mi się, że kliknięcie na fb 'Nie lubię tego' jest nietaktowne, po prostu na początku trzeba się dobrze zastanowić komu dać 'lajka'.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam wrażenie, że firma, która ma przykładowo 100 000 'lajków' nie zauważy nawet naszego 'nie lubię tego', a nam przestaną wyświetlać się treści, które być może kiedyś wydawały się interesujące, natomiast obecnie zupełnie nas nie interesują :)

      Usuń
  26. Cześć :)
    Od jakiegoś czasu zbieram podobne tricki i nie tylko zbieram, ale też wcielam regularnie je w życie. Pisałam o tym kiedyś także u siebie.
    Porządek na pulpicie i w skrzynce mailowej sprawia, że o wiele chętniej zabieram się za pozostałe zadania. Tak jak i w domu, tak i na komputerze.
    O clipboardzie dużo słyszałam, jest jeszcze xmark takie narzędzie, które jeśli jesteś zalogowana na danym koncie mailowej obojętnie na jakim komputerze zbiera wszystkie twoje zakładki i zapisuje w jednym miejscu w sieci.

    OdpowiedzUsuń
  27. rewelacyjne porządki, które także we współczensym świecie zaśługują na uwagę! :) super! :) cieszę się, że większość zn ich stosuję w moim minimalistycznym życiu na codzień ;)

    OdpowiedzUsuń
  28. Miejsce to zebrania wszystkich stron to idealny ratunek dla mnie. Zawsze gubie się w linkach. :) Muszę znaleść dużo wolnego czasu, żeby zrobić gruntowny porządek na komputerze. :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Mam nadzieję, że dzięki tym wskazówkom wreszcie zabiorę się za uporządkowanie materiałów ze studiów na moim komputerze ; ) wszystko inne jest we względnym porządku, jedynie wszelkie przykładowe kolokwia, notatki, egzaminy, wykłady, skany i pdfy z książkami naukowymi są w takim bałaganie, że obawiam się dnia, w którym będę musiała przegrzebać się przez te, które nie dotyczą aktualnego semestru : )

    OdpowiedzUsuń
  30. mam w planach na przyszły tydzień konkretne zajęcie się swoim komputerem. ja bym jeszcze dodała względnie regularne odwirusowywanie, bo często o tym zapominamy.

    OdpowiedzUsuń
  31. Ogólnie porządek w swoim komputerze mam :) Usuwam regularnie programy, na dyskach mam ładnie podzielone i poopisywane foldery, podfoldery i jeszcze całą masę innych pod-podfolderów. Pulpit czyściutki, żadnych zbędnych ikon, żadnych zbędnych toolbarów i aplikacji, które pożerają niezbędną mi pamięć komputera.
    Jedyny bałagan mam w zdjęciach i w blogach, i zakładkach. DLatego dzięki Ci wielkie za Clipboard i Feedly! Moje komputerowe życie właśnie weszło na wyższy level organizacji :D

    Pozdrawiam!
    Żelikowska

    OdpowiedzUsuń
  32. A ja podziękuję za Feedly. W sumie to w pewnym momencie przestałem korzystać z takich programów nie wiedząc czemu. Odnośnie pilnowania porządku na komputerze to średnio to wygląda, ale daję radę. :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  33. Lista ulubionych blogów jest na prawdę długa i nie potrafię jej skrócić:)

    OdpowiedzUsuń
  34. Czy znasz może jakiś szybki sposób na wykasowanie wpisów w osi czasu?

    OdpowiedzUsuń
  35. Mi Dariuszowi Morowi chodzilo o uporzadkowanie przez administratorow szczegolnie nickow i loginow niech to bedzie ten sam np.darmor-splot imienia i nazwiska i do poszczegolnych uzytkowanych platform ewntualnie numer kolejny(jezeli nick lub locgin sie powtarza np.darmor1,darmor xx)i jedno haslo mocne(choc uwazam ze ochrona danych jest dla zaklamanych)bo niepotrzebnie zaprzatamy sobie pamiec lub zapisujemy loginy ,nickii jestesmy nierozpoznawalni i tracimy tozsamosc internetowa i wytwarzamy balagan.powinno sie zabraniac innych loginow ,nickow (chyba ze tematyczne,problemowe np,poszukujacy .........itp-tj. darmor poszukujacy..........W koncu kiedys za uzytkowanie kont trzeba bedzie kiedys zaplacic (jezeli oczywiscie cos nam daly oprocz straty czasu!)????

    OdpowiedzUsuń
  36. Dzięki za ten post :) właśnie posprzątałam mój wirtualny świat :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Nie wiem czy w komentarzach ktoś już o tym nie wspomniał, ale CCleaner! I do czyszczenia plików tymczasowych różnych programów, usuwaniu błędów w rejestrze, po zarządzanie autostartem. Coś jak odkurzanie kurzy na biurku :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Witam,
    chyba jestem jedyna osoba, ktorej nie dziala ten clipboard. ucieszylam sie bardzo po tym wpisie, ze wreszcie wszystko bede miala w jednym miejscu a tu niestety klikajac na odnosnik - nie dziala. przerzuc mnie na inne strony. ja chyba poprosze instrukcje obslugi :)
    ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie jest błąd - strona już od jakiegoś czasu niestety nie istnieje..

      Usuń
    2. Bardzo dziękuje za odp. Już myślałam, że ze mną coś nie tak :) A polecasz może jakąś inną stronę lub organizer, który będzie spełniał właśnie taką funkcję "porządkową" ???

      p.s. Super blog. Jestem już uzależniona od Twoich wpisów. Prawie całe mieszkanie posprzątałam dzięki Tobie i czuję się lżejsza o jakieś 15kg. :)

      Usuń
    3. Pocket - nie sprawdzałam, ale wszyscy bardzo polecają :)

      Usuń