22 lutego 2017

"Potęga KIEDY" - czyli jedz, módl się i kochaj w najlepszej dla siebie porze dnia!

Czy mieliście pojęcie o tym, że dla każdego z nas istnieje idealna pora na wykonywanie konkretnych czynności takich jak planowanie ważnych wydarzeń, jedzenie, uczenie się nowych rzeczy, branie kąpieli, wypicie drinka czy nawet uprawianie seksu?

Ba, naukowcy zajmujący się chronobiologią (czyli nauką o rytmie dobowym człowieka i jego wpływie na nasze zdrowie i samopoczucie) potrafią określić nawet dokładne godziny, w których powinniśmy prosić o podwyżkę, przyjmować leki, uprawiać sporty zespołowe czy kłócić się z partnerem.

Tego wszystkiego (i wiele więcej) dowiedziałam się w ciągu kilku ostatnich dni podczas lektury książki "Potęga KIEDY. Żyj w zgodzie ze swoim naturalnym rytmem" autorstwa dr Michaela Breusa - chronobiologa i psychologa klinicznego.




17 lutego 2017

Pisanie ekspresywne

Pamiętacie jeden z niedawnych wpisów o dzieleniu się problemami z kimś bliskim? Stwierdziłam wtedy, że wbrew temu, co twierdzi autor książki "59 sekund. Pomyśl chwilę, zmień wiele" słowne wyrażenie swoich bolączek naprawdę uspokaja, pomaga pozbyć się problemów i napawa optymizmem do znalezienia dla nich rozwiązania.

W książce tej wyrażone zostało zdanie, że to nie słowo mówione, ale pisane tak naprawdę poprawia nasz stan psychiczny w obliczu problemów. Przy tej właśnie okazji przypomniałam sobie o pisaniu ekspresywnym - czyli swobodnym przelewaniu na papier swoich myśli, kłopotów, które zaprzątają nam głowę. Bez zwracania uwagi na poprawność stylistyczną, interpunkcję itd.

Nie myślałam wtedy, że tak szybko przyjdzie mi sprawdzić ten sposób poprawy samopoczucia w praktyce. I to zupełnie niecelowo...








10 lutego 2017

Single tasking w praktyce

Do kolejnego eksperymentu zainspirował mnie podcast "Slow your home" dotyczący single-taskingu czyli w największym skrócie skupianiu się na tylko jednej czynności na raz. 

Jest to opozycja do tak mocno w ostanich latach promowanego multi-taskingu, który określany był jako wzorzec dla naszej efektywności: "zrób jak najwięcej rzeczy na raz - bądź efektywny!"

TEZA: 

Single-tasking stanowi lepsze narzędzie efektywnego działania niż multi-tasking. Skupiając się porządnie na jednej czynności i nie rozpraszając się innymi sprawami, jesteśmy w stanie dużo lepiej (i często też szybciej) ją wykonać. Ponadto single-tasking może być świetnym sposobem na medytację dla osób, które nie mają czasu lub nie potrafią przekonać się do tradycyjnych jej technik.

Sprawdzamy?